Pattyczak • 30 lipca 2017

Nie istnieje na świecie ani jeden dzieciak, który nie miałby problemów z rodzicami, nawet jeśli liczy sobie więcej niż symboliczne osiemnaście wiosen, a kalendarz na ścianie wskazuje na rok 1873. Wyjątku nie stanowi nawet przypadek Clovisa LaFay: jego zmarły ojciec, hrabia Bedford, był uznawany za czarnego maga, starszy brat Frederick i kuzyn Horatio, młodzieniec o wątpliwej reputacji, nie patrzą przyjaznym wzrokiem na poczynania młodszego rodzeństwa. Sam bohater nie wdał się w swoją rodzinę – magię wykorzystuje wyłącznie do szlachetnych celów, takich jak łapanie przestępców i poszukiwanie zaginionych dziewcząt.

Bez żadnych wątpliwości można stwierdzić, iż najmocniejszą stroną debiutanckiej powieści Anny Lange jest wykreowana przez nią rzeczywistość epoki wiktoriańskiej – Londyn XIX wieku to miejsce pełne ghulów, złośliwych duchów, pań w wytwornych sukniach udających się na przyjęcia wspaniałymi karetami oraz zawiedzionych nadziei wielu ludzi. Wątki kryminalne (a jest ich kilka!) okazują się tylko tłem do ukazania wielu trudnych kwestii, jakie frapowały Brytyjczyków w epoce pary. To właśnie one stanowią lwią część książki. Autorka porusza problem rodzinnych konfliktów rzutujących na życie młodych osób, problem braku edukacji, nierówności praw między płciami, pojawia się także wątek wykorzystywania dzieci do ciężkiej pracy. Magia jest obecna, ale nie dominuje nad pozostałymi elementami powieści.

Clovis LaFay – główny bohater powieści, arystokrata obdarzony magicznymi zdolnościami (potrafi rozmawiać ze zmarłymi, rzucać uroki i leczyć nawet z najcięższych chorób) – jest czarujący i nader szlachetny. Codziennie musi dźwigać brzemię związane z niechlubną sławą swojej rodziny, która nadnaturalne zdolności niemal zawsze wykorzystywała do prywatnych celów. Spośród grona protagonistów przewijających się na kartach powieści warto wspomnieć o Johnie Dobsonie – eksporuczniku artylerii, a obecnie nadinspektorze londyńskiej jednostki wydziału detektywistycznego. Musi on stawić czoło szeregowi problemów i to nie tylko natury zawodowej – do miasta wpadła jego młodsza, delikatnie ujmując, męcząca siostra, miejska kasa zaczyna świecić pustkami, a uczciwych egzorcystów coraz trudniej znaleźć. Drugą interesującą postacią jest Alicja, siostra Johna próbująca swych sił w pielęgniarstwie i po cichu biorąca lekcje leczenia magią u Clovisa. Nietrudno się domyśleć, że między tą dwójką zaiskrzy i to dość intensywnie. Generalnie wszystkie interakcje miedzy bohaterami zostały bardzo dobrze skonstruowane, ponieważ bazują przede wszystkim na humorze, ironii oraz słownych utarczkach.

Nieco mroczny, ale niepozbawiony sarkastycznego wydźwięku klimat oraz liczne retrospekcje fabularne wzbogacają treść książki. Anna Lange bawi się pewnymi typami bohaterów spotykanymi w literaturze fantasy (nekromanta, czarownica) oraz powieściach obyczajowych dotyczących XIX wieku (policjant walczący o sprawiedliwość, sufrażysta wojujący o prawa kobiet), a także z elementami charakterystycznymi dla szeroko pojętej fantastyki, jak chociażby rodowymi klątwami. W powieści nie ma jednej, dominującej narracji. Autorka pozwala zabrać głos wielu postaciom i to właśnie z ich perspektywy poznajemy kolejne wydarzenia.

Całość czyta się naprawdę przyjemnie. Powieść bawi, została napisana świetnym, lekkim językiem i daleko jej do utartych schematów literatury fantastycznej lub romansowej. A na dodatek wyszła spod pióra polskiej autorki! Clovis LaFay. Magiczne akta Scotland Yardu to książka, która może przypaść do gustu fanom twórczości Cassandry Clare oraz miłośnikom utworów o Sherlocku Holmesie. Gorąco polecam, bo chociaż sama nie wiązałam z nią zbyt wielkich nadziei, to utwór okazał się przyjemną, dopracowaną i zaskakującą lekturą w sam raz na poprawę nastroju po ciężkim dniu.

Pattyczak

Tytuł: Clovis LaFay. Magiczne akta Scotland Yardu
Autor: Anna Lange
Seria: Clovis LaFay, tom I
Wydawnictwo: SQN
Data i miejsce wydania: 17.08.2016, Kraków
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Wydanie: I
Liczba stron: 450
ISBN: 978-83-7924-671-7

W skrócie

Clovis LaFay. Magiczne akta Scotland Yardu

  • 4/10
    Fabuła
  • 4/10
    Stylistyka
  • 4/10
    Wydanie

Zalety

  • Londyn pełen fantastycznych stworzeń
  • wielogłos narracyjny

Wady

  • zbyt dużo retrospekcji
  • typowe postacie XIX wiecznej literatury