Pattyczak • 2 listopada 2015

Dziewczyna z pociąguMłoda kobieta codziennie wsiada do pociągu w Ashbury na Euston punktualnie o 8:04 i jedzie do pracy w Londynie. Każdego poranka, przez dokładnie 54 minuty obserwuje mieszkańców wiktoriańskich domów, które dawno temu zbudowano wzdłuż torów kolejowych. Szczególną uwagę przykuwa dom numer 15, należący do Jasona i Jess. Innych zaś szczególnie unika, aby nie móc zauważyć szczęśliwego i spełnionego życia jego mieszkańców, które jeszcze nie tak dawno temu było i jej udziałem. Rachel, bo tak nazywa się główna bohaterka powieści, pewnego dnia dowiaduje się, że policja poszukuje zaginionej Jess. Od tej pory wszystko zostaje wywrócone do góry nogami, ponieważ kobieta staje się świadkiem w sprawie zaginięcia.

Dziewczyna z pociągu byłaby jeszcze jednym thrillerem o zaginięciu bohaterki (warto wspomnieć tu słynną Zaginioną dziewczynę Flynn Gillian) gdyby nie to, że Jess tak naprawdę nie nazywa się Jess, a Rachel w rzeczywistości nie dojeżdża do pracy. Autorka ukazuje historie z perspektywy trzech kobiet, które pozornie nic nie łączy: Rachel, Megan i Anny. Czytelnik poznaje dzieje każdej z nich: na bieżące relacje składają się wydarzenia z przeszłości połączone z ciągiem bieżących myśli protagonistek. Ten zabieg pozwala na bardzo dokładne poznanie osobowości każdej z bohaterek: ich toku myślenia, obaw, a także tego, kim naprawdę są i przed kim starają się ukryć prawdę.

Świat Książki rekomenduje powieść Pauli Hawkings jako „najszybciej sprzedający się debiut w historii brytyjskiego rynku” (z mała poprawką, bowiem Dziewczyna z pociągu nie jest debiutem, pisarka już wcześniej publikowała książki pod pseudonimem Amy Silver). Nie ma zbyt wielkiej przesady w owej opinii, gdyż thriller faktycznie zasługuje na uwagę. Autorka wykreowała niezwykle klimatyczny thriller. Uczucie niepokoju i tajemnicy podsycane jest z każdą kolejno przeczytaną stroną. Ogromna ciekawość mobilizuje do szybkiego przeczytania powieści. Jednakże właśnie ów umiejętność wykreowania świetnego, wciągającego klimatu okazuje się równocześnie największym przekleństwem powieści, ponieważ finał wydaje się nieco rozczarowujący. Czytelnik gustujący w tego typu kryminałach i thrillerach z dużą dozą prawdopodobieństwa odgadnie, kto stoi za poszczególnymi zbrodniami. I tutaj może się zrodzić rozczarowanie, że Dziewczyna z pociągu nie ma lepiej zawiązanej intrygi, jednakże mimo tej świadomości było bardzo trudno móc oderwać się od lektury powieści.

Książka świetnie wkomponowuje się w konwencję thrillera. Rozpoczyna się spokojnie, jednakże w momencie zaginięcia Jess akcja fabuła nabiera swoistego tempa: czytelnik zaczyna podejrzewać każdego z bohaterów, co nie pozwala na odłożenie na bok lektury. Dlatego sięgając po Dziewczynę z pociągu należy przeznaczyć sobie na nią spory zapas czasu (co potwierdził sam Stephen King na Twiterze, czytając powieść przez calutką noc). Jest suspens w stylu Alfreda Hitchocka, jest mnóstwo sprzedanych egzemplarzy, dlatego nic dziwnego, że studio Dreamworks wykupiło prawa autorskie do zekranizowania powieści.

Podsumowując: mroczna, niespokojna atmosfera w połączeniu z  eksploracją ludzkiej psychiki oraz główną bohaterką z manierą femmefatale wpadającą we własne sidła to główne zalety Dziewczyny z pociągu. Zdecydowanie warto sięgnąć po utwór Pauli Hawkins, stanowi bowiem swoistą wisienkę na torcie spośród setek thrillerów i powieści kryminalnych.

Pattyczak

Tytuł: Dziewczyna z pociągu

Tytuł oryginalny: The Girl On The Train

Autor: Paula Hawkins

Wydawnictwo: Świat Książki

Data i miejsce wydania:  21.10.2015, Warszawa

Oprawa: miękka

Wydanie: I

Liczba stron: 328

ISBN: 978-83-240-2701-9

Recenzja ukazała się pierwotnie na stronie Gildii Literatury.

W skrócie

Dziewczyna z pociągu

Dziewczyna z pociągu
  • 7.5/10
    Fabuła
  • 7.5/10
    Stylistyka
  • 8/10
    Wydanie

Zalety

  • trzymający w napięciu klimat
  • przeskoki narracyjne
  • ciekawe punkty widzenia z perspektywy postaci kobiecych

Wady

  • łatwo można się domyślić, kto morduje