3 marca 2018

Nowy Jork z Kobiety w oknie A.J. Finna jest całkiem innym miastem niż to, które znamy z seriali telewizyjnych i filmów akcji. Nie ma w nim pościgów za przestępcami, ataków terrorystycznych, gorących romansów i prężnie działającej mafii. Nie ma też w Kobiecie w oknie teorii spiskowych, które prowadzą do przejęcia władzy. Jest za to „pieczołowicie odrestaurowany dziewiętnastowieczny klejnot Harlemu, ozdoba okolicy, wspaniały dom dla całej rodziny”. Mieszka w nim bohaterka opowieści Finna, Anna Fox. Kim jest tytułowa kobieta w oknie, dlaczego przebywa sama w okolicy zamieszkałej wyłącznie przez zamożnych ludzi?

Najważniejsza postać w książce i zarazem jej narratorka, doktor psychologii, mieszka samotnie w okazałej rezydencji wartej kilka milionów dolarów. Jej mąż ją dawno temu opuścił, zabierając ze sobą córkę Olivię. Jej jedynym towarzyszem jest kot i czasami pojawiający się w domu David zajmujący drobnymi naprawami. Fox nie utrzymuje żadnych relacji z sąsiadami, kompletnie zamknęła się na otaczający ją świat. Anna ma agorafobię i zespół stresu pourazowego, którego objawy charakteryzują się szeregiem zaburzeń lękowych. Jako osoba wykształcona i obyta w świecie jest świadom swoich ułomności, próbując z nimi walczyć i je przezwyciężać: regularnie spotyka się z fizjoterapeutą i zażywa leki psychotropowe, które mają przynieść jej ulgę. Jednak tak się nie dzieje i Anna, aby stłumić lęk i ból, wypija codziennie po kilku butelek Merlota i dla rozrywki ogląda czarno-białe filmy, a imionami bohaterów obdarza sąsiadów, których nieustannie szpieguje. Codziennie dzwoni do córki i byłego męża, aby opowiedzieć o tym, co nowego zdarzyło się w okolicy, ale czy kobieta tak naprawdę z kimś rozmawia i w ogóle do kogoś dzwoni?

Każdy dzień bohaterki jest podobny po poprzedniego, jednak 24 października do domu pod numerem 207 naprzeciwko wprowadza się nowa rodzina Alistair, Jane i Ethan Russelowie. Nowi sąsiedzi do pooglądania. I tak znowu mijają kolejne dni do czasu, aż Anna zobaczyła coś, czego nie powinna zobaczyć. Była pijana i pod wpływem środków odurzających, a jednak dokładnie wie, co widziała i czego była świadkiem. Opowiada o owym zdarzeniu wielu osobom, nawet policjantom których wezwała, jednak nikt nie daje wiary w jej słowa, zrzucając to na poczet alkoholowych ekscesów. Kobieta za wszelką cenę stara się udowodnić, iż to nie były omamy. Co okaże się urojeniem a co prawdą?

Lektury Kobiety w oknie A. J. Finna przywołuje na myśl Dziewczynę z pociągu Pauli Hawkins. Obie powieści są bardzo podobne: łączy je pierwszoosobowa narracja, a główna bohaterka ma problem z  alkoholizmem i przez to jest mało wiarygodna dla swego otoczenia. Jednak Finn dołożył swojej postaci znacznie więcej problemów natury psychicznej, przez co sprawił, iż ma ona znacznie bardziej skomplikowaną osobowość. Choroba DSM-5 znacząco urozmaica wątek fabularny: pozwala przedstawić świat chorych ludzi, którzy są lekceważeni przez otoczenie. Nie zawsze to, o czym mówią jest kłamstwem i wytworem niezrównoważonej psychiki. Czasami trzeba dać wiarę takim opowieściom, spojrzeć na nie z życzliwością autora. Styl Finna jest bowiem bardzo emocjonalny ( o czym świadczą licznie występujące krótkie zdania), angażujący czytelnika nie tylko do dalszej lektury, ale przede wszystkim wzbudzający sympatię do samej narratorki powieści.

Amerykanin bardzo zręcznie prowadzi rozwój akcji, nawiązując do klasycznych tytułów czarno-białego kina, zwłaszcza Okna na podwórzu oraz M jak morderstwo reżyserii Alfreda Hitchcocka. Fabuła wyróżnia się licznymi zwrotami i zaskakującymi incydentami, niemniej wytrawni czytelnicy thrillerów mogą wcześniej rozwikłać niektóre zagadki i niedopowiedzenia. To literacki debiut Finna, ogólnie udany, trzymający klimat filmów twórcy Ptaków. I chociaż początkowe sceny wydają się zbyt irytujące, przypominając wspomnianą prozę Hawkins i migawki z filmu z Grace Kelly, a jednak całość wypadła naprawdę poprawnie. Widać w literaturze także sprawdza się ta sama zasada, co w muzyce: najlepiej bawimy się przy tym, co wydaje nam się już znane (w tym przypadku czytane).

Czytelnicy zakochani w Dziewczynie z pociągu równie gorąco pokochają Kobietę w oknie i będą także oczekiwać filmowej adaptacji powieści A.J. Finna. Chciałabym tylko dodać, że nie warto zwieść się cherubinowemu wyglądowi niektórych ludzi, bo czasami za pięknymi oczami i niewinnym uśmiechem kryje się mroczna dusza.

Za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego serdecznie dziękuję wydawnictwu

W.A.B./ GW Foksal

Kobieta w oknie (A.J. Finn)

Pattyczak

Tytuł: Kobieta w oknie

Autor: A.J. Finn

Tytuł oryginalny: The Woman in the Window 2018

Tłumaczenie: Jacek Żuławnik

Wydawnictwo: W.A.B. /GW Foksal

Data i miejsce wydania:  31/01/2018 Warszawa

Oprawa: miękka ze skrzydełkami

Wydanie: I

Liczba stron: 415

ISBN: 978-83-280-5036-5

 

 

Podsumowanie

Kobieta w oknie

Kobieta w oknie
  • 7.5/10
    Fabuła
  • 6.5/10
    Stylistyka
  • 9/10
    Wydanie

Zalety

  • prosty i zwięzły finał
  • nawiązania do filmów Hitchcocka
  • motyw choroby DSM-5

Wady

  • zbyt krótkie zdania
  • część rzeczy można się domyśleć