30 czerwca 2017

Nie ulega wątpliwości, iż baśnie pełnią bardzo ważną rolę w życiu rozwijającego się dziecka. To jeden z podstawowych gatunków literatury epickiej o charakterze fantastycznym (dodatkowo głęboko zakorzeniony w tradycji oralnej). Należy mieć na uwadze, iż baśnie ludowe były przeznaczone dla dorosłego odbiorcy – język, treść oraz przesłanie często były nazbyt brutalne dla delikatnej, rozwijającej się dziecięcej psychiki, nie wspominając o dwuznacznej moralności. Ich niemal całkowite przeciwieństwo stanowią baśnie literackie – kładzie akcept na pozytywne aspekty ludzkiej psychiki, gdzie najczęściej nagrodą dla protagonisty jest satysfakcja natury moralno-etycznej. Ich główną funkcją jest przekazanie odpowiednich wartości wychowawczych. Pierwsze baśnie ludowe pojawiły się na terenie Indii, zaś pierwsze baśnie literackie dla dzieci pojawiły się w XVII pióra Charlesa Perraulta (zapraszam do recenzji bajek). Do najbardziej znanych utworów zalicza się te baśnie i legendy zebrane i opracowane przez braci Grimm recenzja edycji  z przedmową Philipa Pullmana), Hansa Christiana Andersena oraz arabskie Baśnie Tysiąca i jednej nocy.

Baśń bardzo mocno oddziałuje na uczucia odbiorcy. Brak konkretnego umiejscowienia w czasie i przestrzeni, odrealnienie oraz ukazanie problemów w prosty i zwarty sposób sprawia, iż dziecko łatwo identyfikuje się z protagonistą, odczuwając i jednocześnie przezwyciężając jego lęki, troski oraz obawy. Lektura baśni wspiera w ten sposób rozwój wyobraźni oraz pełni funkcję terapeutyczną.

W Krainie baśni opublikowanych w maju przez wydawnictwo Wilga główny nacisk został położony na oddziaływanie przyrody, personifikowane postaci zwierząt oraz żywiołów (głównie magii). Oczywiście znajdują się tu klasyczne motywy baśniowe: walka dobra ze złem, przenikanie się światów realistycznego i magicznego, topos wędrówki oraz postać mędrca. Kompozycja każdej baśni opiera się na prostym schemacie zwycięstwa dobra nad złem, dzięki czemu utrwala nie tylko wiarę w nadprzyrodzoną rzeczywistość, ale także hołduje ideałom sprawiedliwości, równości oraz szlachetności.

Zbiór zawiera zarówno tradycyjne baśnie (m.in. Jasia i Małgosię, Kopciuszka, Piękną i Zwierza, Śpiącą Królewnę, Czerwonego Kapturka i Pinokia), jak i je nieco mniej znane, np. Słowika, Pastereczkę i kominiarczyka, Trzy małe świnki oraz Dzikie łabędzie. Z uwagi na docelową grupę wiekową (każda z historii ma maksymalnie kilka stron, dodatkowo jest wzbogacona barwnymi ilustracjami), nie są to całe baśnie, lecz przetłumaczone, najważniejsze dla rozwoju fabuły fragmenty. Niemniej całość nie traci na tym na wartości, ponieważ bardzo dużo części opisowych zostało zwizualizowanych dzięki niezwykle barwnym i ciepłym grafikom.

Tym, co wyróżnia literacką propozycję dla dzieci od Wilgi na tle innych bajek jest oprawa. Samo wydanie jest nie tylko solidnie przygotowane (szyte strony, bardzo mocne kartki), ale także grubą i jednocześnie bardzo przyjemną w dotyku, miękką okładkę. Pozwoli to na wieloletnie użytkowanie książki bez obawy o zniszczenia obwoluty lub kruszejący papier.

Reasumując, Kraina baśni to wyjątkowa, naprawdę warta kupienia za każdą cenę książka dla dzieci. Urzeka nie tylko piękne wydanie oraz barwne, przyciągające wzrok ilustracje, ale przede wszystkim prostota i jednoczesna głębia zaprezentowanych bajek. Z morałem i wyraźnym, aczkolwiek nie narzucającym się etycznym przesłaniem podkreślającym, jak ważna jest w życiu sprawiedliwość, szlachetność oraz dobre serce. Gorąco zachęcam do kupienia!

Za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego serdecznie dziękuję wydawnictwu

Wilga (GW Foksal)

Pattyczak

Tytuł: Kraina baśni

Autor grafik: Modesta Rafał Sarna

Wiek: 3+

Wydawnictwo: Wilga/GW Foksal

Data i miejsce wydania: 22/05/2017 Warszawa

Oprawa: twarda

Wydanie: I

Liczba stron: 288

Numer ISBN: 978-83-280-3901-8

Podsumowanie

Kraina Baśni

Kraina Baśni
  • 10/10
    Fabuła
  • 10/10
    Stylistyka
  • 10/10
    Wydanie

Zalety

  • wspaniałe ilustracje
  • twarda oprawa, solidne szycie
  • dobry dobór baśni

Wady