13 marca 2017

Najpierw była gra, potem kolejne powieści nawiązujące do komputerowego uniwersum, na początku 2017 roku w kinach zadebiutował film na podstawie gry, zaś w swoich rękach trzymam książkę, którą stworzono w oparciu o kinowy obraz. Skomplikowane? Niekoniecznie – ostatnimi czasy tego typu kreowanie jednego spójnego uniwersum, na którym tworzy się kolejno literaturę, komiksy, gry komputerowe oraz filmowe obrazy, nie jest niczym zaskakującym. Warto tu wspomnieć chociażby o świecie World of Warcraft lub StarCrafcie. Niemniej to właśnie seria sygnowana logiem Assassin’s Creed stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych produktów studia Ubisoft.

Callum Lynch miał trudne dzieciństwo – młody, pełen zapału i energii chłopak odkrył trupa matki schowanego głęboko w szafie – mordu na jego rodzicielce dokonał ojciec protagonisty (jak się później okaże, ma bowiem swój nadrzędny cel). Kilkanaście lat później bohater przebywa w więzieniu, oczekując na wyrok śmierci za brutalne zabójstwo alfonsa. Jednak w chwili, kiedy mężczyzna powinien stracić świadomość i zakończyć swój żywot, nagle budzi się w tajemniczym Abstergo Industries. Okazuje się, że śmierć to tak naprawdę początek nowego życia. Lynch bardzo szybko dowiaduje się, że przebywa na terenie firmy, która porywa potomków Asasynów, by współcześni Templariusze przy pomocy wirtualne maszyny –  Animusa – wydobyli z genetycznej pamięci wspomnienia przodków i interesujące ich informacje. Nadrzędnym celem Abstergo jest odnalezienie starożytnego artefaktu, Jabłka Edenu, dzięki któremu można zapanować nad wszelkimi ludzkimi emocjami. Alan Rikkin, Mistrz Wielkiego Zakonu, wierzy, że w żyłach Calluma Lyncha są zapisane wspomnienia jego dalekiego krewnego, asasyna Aguilara de Nerha. Z pomocą córki wprowadza mężczyznę w liczne symulacje, jednak żadna z postaci nie spodziewa się, że przyczyni się także do obudzenia w nim pierwiastka prawdziwego Asasyna, odwiecznego wroga Zakonu Templariuszy.

Assassin’s Creed oficjalna powieść filmu to dziesiąta w cyklu wydawanych przez Insignis książek i jednocześnie druga serii stworzonej przez amerykańską pisarkę Christie Golden w ramach cyklu Ubisoftu. Autorka specjalizuje się w kreowaniu powieści na podstawie gier komputerowych (jak chociażby StarCraft, World of Warcraft) oraz filmów (Star Trek, Star Wars).  W przeciwieństwie do książek markowanych nazwiskiem Oliviera Bowdena, propozycja Christie Golden zaskakuje i to pod wieloma względami. Wykreowane przez nią uniwersum jest spójne, postacie przekonywające, a fabuła pełna historycznych detali  i ciekawostek. O ile w poprzednich tomach serii drugoplanowi bohaterowie byli kompletnie niewiarygodni, pozbawieni jakichkolwiek rys psychologicznych, tak w tym przypadku autorka postarała się, by nie tylko Callum, ale także inni potomkowie średniowiecznych Asasynów i Templariuszy (Nathan, Emir, Moussy i Lin) mieli dopracowaną indywidualną historię, każdy z nich się czymś wyróżniał i miał osobliwe talenty.

Generalnie książka opiera się na dość znanych, powtarzalnych schematach: walka dobra ze złem, dwa wrogie zakony toczące pojedynki na śmierć i życie, szukanie tajemniczych artefaktów mogących zmienić losy wszechświata… – i właśnie w tym tkwi dobra konstrukcja utworu, bo czytelnika bawi to, co jest już mu znane i co lubi. Autorce udało się połączyć interesujące historyczne ciekawostki i detale z epoki średniowiecza i wpleść je do fabuły w taki sposób, by to nie nużyło i jednocześnie wzbudzało czytelnicze pragnienie poszerzenia wiedzy na temat zakonów i ich roli w rozwoju cywilizacji. Co ciekawe, nie dominuje żadna linia czasowa  – zarówno wydarzenia z przeszłości, jak i współczesności są równomiernie przedstawione, niemal pół na pół.

Dychotomia fabuły, dynamiczna akcja, klarowne powiązania między średniowiecznymi a współczesnymi bohaterami oraz wyważone proporcje miedzy partiami opisowymi a dialogowymi – to wszystko sprawia, iż Assassin’s Creed oficjalna powieść filmu okazuje się być naprawdę dobrą książką przygodową na kilka wieczorów. Powieść Christie Golden to interesująca propozycja dla miłośników uniwersum Assassin’s Creed. Jednocześnie jest to najlepsza książka spośród wszystkich tytułów nawiązujących do serii gier, jakie opublikowało wydawnictwo Insignis.

Zapowiedź ekranizacji:

Recenzja ukazała się najpierw na stronie Ostatniej Tawerny.

Pattyczak

Tytuł: Assassin’s Creed. Oficjalna powieść filmu

Tytuł oryginalny: Assassin’s Creed The Official Film Tie-In  2016

Autor: Christie Golden

Seria: Assassin’s Creed

Tłumaczenie: Michał Strąkow

Wydawnictwo: Insignis

Data i miejsce wydania: 11/01/2017 Kraków

Oprawa: miękka

Format: 209x20x144mm

Liczba stron: 387

ISBN: 978-83-65315-90-8

Podsumowanie

Assassin's Creed. Oficjalna powieść filmu

Assassin's Creed. Oficjalna powieść filmu
  • 6.5/10
    Fabuła
  • 6.5/10
    Stylistyka
  • 7/10
    Wydanie

Zalety

  • wyważone wątki współczesności i historyczne
  • klarowne wyjaśnienie na zasadzie
  • bohaterowie z realistycznym tłem psychologicznym

Wady

  • zbyt mało zaskakujących zwrotów akcji
  • lektura na 2-3 wieczory