9 lutego 2020

Chłopcy od Google’a. Larry Page i Sergey Brin o sobie autorstwa George’a Beahma to przykład publikacji, która bardzo rozczarowuje czytelnika. Zamiast przedstawienia spójnych, najważniejszych fragmentów wywiadów twórców Google’a, mamy do czynienia z chaotycznie zamieszczonymi cytatami dwójki komputerowych rewolucjonistów, które w żaden sposób nie odzwierciedlają ich sposobu myślenia czy też działania.

Czy warto kupić książkę George’a Beahma? Tak, o ile nie zapłacimy za nią więcej niż 10 złotych. Pełnowymiarowa cena (29,99 zł) zdecydowanie nie jest adekwatna do jakości produktu: średniej klasy papier, duża czcionka oraz mały format sprawia, że pozycja jest sztucznie rozciągnięta, podobnie jak to miało miejsce w przypadku nowelki Uniesienie Stephena Kinga.

Z jakiego punktu założenia wychodzi autor książki? Otóż twórcy najpotężniejszej wyszukiwarki na świecie poświęcają mediom jedynie osiem godzin rocznie podczas publicznych wystąpień i to stanowi główną oś utworu. Jednak czy w ciągu zaledwie jednego dnia roboczego można przekazać wiele informacji na temat filozofii prowadzenia firmy, polityki przedsiębiorstwa, realizowaniu marzeń, poruszyć kwestię rozwoju technologicznego i zdradzić kulisy pracy w Google’u? Owszem, niemniej w tej książce zamiast całych wywiadów w chronologicznej kolejności na łamach kart pojawiają się losowo wybrane, urwane z całości, wypowiedzi.

Na dodatek każdy cytat opatrzony jest odpowiednim tytułem, na przykład:

Nieśmiałość

Chcemy czegoś dużego. Zamiast tego proponujecie coś małego. Skąd bierze się w was ten opór? 

Brin, 14.01.2009, „The New Yorker”

Wszystkie cytaty zajmują niecałe 100 stron, zaś resztę stanowią przypisy bibliograficzne, a w zasadzie linki do konkretnych wywiadów i materiałów filmowych.

Blurb głosi, ze to znakomita pozycja dla tych, co chcą zrobić zwrot w swojej karierze, niemniej na czym by to miało polegać? Larry Page i Sergey Brin powinni doczekać się biografii na miarę Steve’a Jobsa autorstwa Isaacsona Waltera, aby móc w sposób holistyczny przeanalizować ich logikę, sposób myślenia, podejmowania decyzji oraz mierzenia się z ich konsekwencjami. Na Youtubie można znaleźć znacznie więcej lepszych merytorycznie filmów dokumentalnych na ich temat i właśnie to rozwiązanie polecam, jeśli chcemy poznać lepiej twórców Google’a. Paradoksalnie sama wyszukiwarka daje o wiele większe możliwości w wirtualnym poznaniu Larry’ego i Sergey’a.

Reasumując, Chłopcy od Google’a. Larry Page i Sergey Brin o sobie to pozycja rozczarowująca ze względu na ogrom materiału, który został bardzo okrojony i zaprezentowany w nieuporządkowany, niemal bezmyślny sposób. Wyjątkowo zamiast lektury polecam seans jednego z wielu filmów dokumentalnych o twórcach Google’a, które o wiele lepiej oddają istotę i fenomen tej jednej z najpotężniejszych firm na całym świecie.

Pattyczak

Tytuł: Larry Page i Sergey Brin o sobie

Autor: George Beahm

Tytuł oryginalny: Google Boys. Larry Page and Sergey Brin in their own words 2013

Tłumaczenie: Jacek Konieczny

Wydawnictwo: W.A.B. /GW Foksal

Data i miejsce wydania: 08/04/2015 Warszawa

Oprawa: miękka

Wydanie: I

Liczba stron: 144

ISBN: 978-83-280-1587-6

Podsumowanie

Larry Page i Sergey Brin o sobie

Larry Page i Sergey Brin o sobie
  • 3/10
    Fabuła
  • 3/10
    Stylistyka
  • 2/10
    Wydanie

Zalety

  • nie potrafię wskazać ani jednej zalety tej książki

Wady

  • brak chronologii, urwane fragmenty wywiadów
  • sztuczne rozdmuchana objętość książki, wysoka cena
  • nikła wartość biograficzna