28 września 2019

Kontynuacja historii rodu Forsyte’ów, która naznaczona jest klimatem śmierci, przemijania oraz refleksji nad utraconym życiem.

Recenzja I tomu sagi 

Akcja drugiego tomu, zatytułowanego Babie lato jednego z Forsyte’ów, stanowi interludium między finałem pierwszego tomu a dalszymi perypetiami rodu. Nowela skupia się na losach starego Jolyona, który kupił wiejską posiadłość zbudowaną dla Soamera i postanawiał spędzić tam ostatnie dni swego życia. Senior rodu Forsyte’ów poznaje w zagajniku młodą Irene i zaprasza ją do swego domu. Mężczyzna zatrudnia ją do nauczania muzyki Holly, chadzają razem do opery i teatru, zaprasza na kolacje na mieście i do domu Robin Hill. Z czasem znajomość zaczyna się coraz bardziej rozwijać, przybierając niebezpieczną formę. Babie lato odnosi się do deszczowych popołudni spędzanych na przełomie września i października. John Galsworthy używa tego określenia jako metafory pięknego, aczkolwiek nieuchronnie przemijającego życia starego Jolyona. Mężczyzna ma już ponad siedemdziesiąt lat i zaczyna dostrzegać, jak wiele niesprawiedliwości i niegodziwości otaczało go przez wiele lat. Jest to zauważalne w postaci Irene, której mąż nie zapewnił należytej opieki finansowej, dlatego postanowił wspierać ją niezależnie od działań Bossiney’a. Senior rodu, chociaż zdaje sobie sprawę ze swoich ułomności i tego, że jego dni są policzone, wyraźnie ożywa się podczas rozmów o pięknie i istocie ludzkiej egzystencji z młodą Irene. Jest niewątpliwie w niej mocno zakochany, jak wielu członków rodziny. Umiera, czekając na nią w swoim wielki fotelu pod starym, pięknym dębem.

Księga druga Sagi rodu Forsyte’ów zatytułowana W matni rozgrywa się pięć lat po finale pierwszej części. Kontynuowane są losy młodego Jolyona, Irene i Soamesa. Kobieta postanawia połączyć swe siły z Jolyonem, w związku z czym jej mąż wnosi nim pozew. Sytuacja nabiera coraz większej dramaturgii, finalnie dochodzi do rozwodu z bogatym prawnikiem. Po śmierci seniora rodu wiejska posesja znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Młody Jolyon zostaje wyznaczony na wykonawcę testamentu ojca. Jest też wsparciem dla Irene, dla której staje się jego przyjaciółką, a wkrótce i kochanką. Nie przyznaje się do swojej miłości, ale ona ją rozumie, a ich wspólne dni spędzają w tym samym miejscu, co jego ojciec. Ze względu na trudne i wzbudzające wiele kontrowersji procesy rozwodowe ukrywa on swój romans przed szeroką opinią publiczną.

Drugi tom Sagi rodu Forsyte’ów łączy elementy powieści obyczajowej, społecznej oraz powieści egzystencjalnej. Fabuła obejmuje życie rodzinne i małżeńskie perypetia, trudy wychowywania dzieci oraz relacje z krewnymi, znajomymi, służbą oraz pracownikami. Niemniej ważny jest plan społeczny: powieść rozgrywa się na przestrzeni niemal stu lat, poruszając kwestie społecznej przemiany, upadku prestiżu klasy mieszczańskiej i inteligencji na rzecz klasy robotniczej. Wszystkie wątki scalają elementy egzystencjalne: życie pojedynczych ludzi jest ukazane w holistycznej perspektywie ludzkiego bytu, jego trwałości i zmienności wobec cyklu przyrody oraz zmian historycznych.

Drugi tom trylogii naznacza przekleństwo nieodwzajemnionej miłości i namiętności. Nad kartami powieści unosi się także cień śmierci oraz smutnej refleksji o tym, że wszystko przemija i nie da się cofnąć już pewnych decyzji i zmienić międzyludzkich relacji.

Saga rodu Forsythe’ów. Babie lato jednego z Forsyte’ów (John Galsworthy)

Za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego serdecznie dziękuję wydawnictwu

Prószyński S-ka

Patrycja „Pattyczak” Wieleba

Tytuł: Saga rodu Forsythe’ów. Tom II. Babie lato jednego z Forsyte’ów. W matni

Autor: John Galsworthy

Tytuł oryginalny: The Forsyte Saga. The Indian Summer Of A Forsyte. In Chancery

Tłumaczenie: Róża Centnerszwerowa

Wydawnictwo: Prószyński

Data i miejsce wydania: 25/06/2019 Warszawa

Oprawa: twarda

Wydanie: I

Liczba stron: 456

ISBN: 978-83-8169-100-0

 

Podsumowanie

Saga rodu Forsythe’ów. Tom II.

Saga rodu Forsythe’ów. Tom II.
  • 8.5/10
    Fabuła
  • 8.5/10
    Stylistyka
  • 8.5/10
    Wydanie

Zalety

  • wyodrębniona nowelka
  • motyw śmierci i przemijania
  • trudy małżeństw i rozwodów XIX wieku

Wady